کد مطلب:162879 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:289

آزادی های اسلامی
امام حسین علیه السلام برای زنده كردن آن آزادی نابود شده به دست بنی امیّه به شهادت رسیدند و در سخنان آن بزرگوار آمده كه فرمودند: تو در دنیا آزاد و در آخرت سعادتمند هستی . [1] .

و سخن یكی از یاران آن حضرت چنین است : قسم خورده ام كه به شهادت نرسم مگر در حال آزادی اگر چه مرگ را چیزی ناپسند ببینم .

و نیز از جمله سخنان یكی دیگر از یاران این عبارت است : همانا من آزاده ام و پناهگاه مهمانم .

البتّه نباید توهّم شود كه آزادی با دیانت منافات دارد، تنها منافی با دین ، محرمات است مانند: شراب و قمار و زنا و فحشا و غنا (ترانه خوانی ) و دیگر گناهان و گر نه آزادی تجارت ،كشاورزی ، صنعت ، فرهنگ ، احداث و بناء و هزار عمل دیگر كه بعضی از این ها را در كتاب «الفقه الحرّیة» ذكر كرده ایم ، از مهمترین چیزهایی است كه اسلام در پیشرفت سریع ملّت ها برروی آنها پافشاری دارد و به همین دلیل نتیجه اش بعد از چند سال ظاهر گشت و مسلمانان آن پیشرفت چشم گیر را داشته اند. و امّا غرب چون حرمتی برای محرّمات ما نمی داند، آزادی را با كارهای حرام مخلوط كرده همان طوری كه «كتاب العهدین » [2] بر این مطلب دلالت دارد، در حالی كه محرّمات ملازمتی با آزادی ندارند و آنچه كه ما به عنوان آزادی در كشورهای اسلامی یافته ایم ، آزادی مضرّ و خلاف اسلام است ، كه رواج مشروبات الكلی و فحشا و منكرات اسباب فساد و تباهی محیط زیست و در نتیجه شیوع و انتشار بیماری «ایدز» را در یك دهم جمعیّت جهان در پی داشته است ، مانند آنچه كه هم اكنون در قاره آفریقا مشاهده می شود. البتّه این نوع آزادی چه كم باشد و چه زیاد از اسلام نیست و اسلام با آن به مبارزه پرداخته است .

آری ، آن قدر فساد را ترویج داده اند كه دیگر در معالجه و از بین بردن آن متحیّر و سرگردان شده اند، و طبق آمار خودشان اسباب فقر و بیچارگی هزار میلیون انسان را فراهم نموده اند.

آیا این است میزان آن اسلامی كه پیامبر عظیم الشّان اسلام صلی الله علیه و آله و سلم درباره آن می فرمایند: ایمان به دین من (اسلام ) نیاورده آن كسی كه با شكم پُر بخوابد و همسایه او گرسنه باشد. [3] .

پس بر ما واجب و لازم است كه از عاشورا درس زنده كردن آزادی های صحیح و میراندن آزادی های فاسد را بیاموزیم وگرنه آن كسی كه فقط به عزاداری های مرسوم اكتفا كند و به همه درس های عاشورا عمل نكند مثل آن مریضی است كه نسخه پزشك را بخواند و عمل به مضمونش نكند كه مسلّماً با این كار شفا نخواهد یافت و باید بدانیم كه : «ایمان عبارت است از اعتقاد به قلب و اقرار به زبان و عمل به احكام اسلام.» [4] .


[1] «فَأَنْت َ حُرٌّ فِي الدُّنْيَا وَسَعِيدٌ فِي الا ْخِرَة ِ»

[2] كتاب مقدّس مسيحيان .

[3] «مَا ءَامَن َ بِي مَن ْ بَات َ شَبْعَاناً وَجَارُه ُ جَائِع ٌ»«اصول كافي جلد 4».

[4] الايمان عقد بالقلب و اقرار بالسّان و عمل بالاركان .